Opony z kolcami - czym są i dlaczego nie wolno ich stosować w Polsce?

Opony z kolcami – gdzie i kiedy należy ich używać?

Opony z kolcami potrafią ułatwić poruszanie się po drogach, zwłaszcza w okresie zimowym. Jednak warto pamiętać, że ich stosowanie nie jest możliwe w naszym kraju. Świadomość tego, czym jest to ogumienie i w jakich przypadkach zaleca się ich stosowanie może być niezbędne, jeżeli rozważacie podróż do innego kraju.

Czym są opony z kolcami?

To inny rodzaj opon przeznaczonych do użytku w trudnych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza, kiedy na drodze leży ubity śnieg. Od opon zimowych różnią się konstrukcją bieżnika. Opony z kolcami stosowane są głównie w krajach skandynawskich, ze względu na trudne warunki atmosferyczne, jakie panują w zimie. Taki rodzaj gum zapewnia autom lepszą przyczepność. Świetnie sprawdzą się w przypadku mocno ubitego śniegu lub oblodzonej nawierzchni.

Budowa opon nordyckich

Kwestia pogody jest istotna przy stosowaniu opon kolcowanych ze względu na ich budowę. Bieżnik w ich produkcji posiada mniej lamelek, czyli poprzecznych pofalowanych nacięć klocka bieżnika gumy, które odpowiadają za zwiększoną siłę trakcji, co przekłada się na krótszą drogę hamowania i zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg. Dlatego te opony nordyckie (określane ze względu na pochodzenie) nie radzą sobie tak dobrze na drodze, na które spadł świeży śnieg. Predestynowane są na oblodzone tereny i w temperaturę nie wyższą, niż -10 stopni Celsjusza.

Kolce w oponie

Posiadają wgłębienia, w których mocowane są metalowe kolce, stąd nazwa ogumienia. Ilość użytych kolców waha się od 60 do 120. Występują różnej długości, w samochodach osobowych to przedział od 10 mm do 15 mm. W samochodach ciężarowych spotyka się kolce o długości wynoszącej nawet 30 mm. Waga pojedynczego kolca oscyluje ok. 2 gramów.

Dowiedz się także: Czym są opony homologowane? >>>

Są dwuczęściowe – korpus znajduje się w oponie, na zewnątrz umieszczony jest kolec właściwy. Wykonywane są z różnego rodzaju tworzywa. Warstwę wewnętrzną tworzy aluminium, stal, a niekiedy nawet plastik. Warstwę przeznaczoną do bezpośredniego stosowania na drodze wykonuje się przy wykorzystaniu węglika wolframu, który jest odporny na ścieranie, co ma zapewnić jak najmniejsze zużycie użytego materiału podczas eksploracji. Zwłaszcza przy długotrwale utrzymującym się lodzie.

Gdzie używa się opon kolcowanych?

  • W Skandynawii:
    • Szwecji;
    • Norwegii;
  • Finlandii;
  • Szwajcarii;
  • Austrii;
  • we Włoszech.

O ile na drogach można poruszać się korzystając z takich opon, o tyle w miastach jest to opcja płatna lub nawet zabroniona. Decyzję o możliwości używania kolców wydają włodarze poszczególnych miejscowości. Określana jest także dopuszczalna prędkość poruszania się oraz podaje się informacje, jak odpowiednio oznakować auto.

Kiedy można stosować opony z kolcami?

W okresie dopuszczającym korzystanie z takich opon obowiązującym od 30 września do 15 kwietnia. Także w tym czasie obowiązują ograniczenia. Poza tym wyznaczonym terminem, można jeździć na oponach z kolcami tylko w przypadku podejrzenia, że warunki zimowe będą się utrzymywać lub wciąż występują.

Czarna droga, biała droga

Standard białej drogi obowiązuje głównie w Skandynawii ze względu na wysoki koszt utrzymania standardu czarnej drogi oraz wielomiesięczne trudne warunki podczas okresu zimowego. W krajach, w których drogi utrzymywane są w standardzie czarnym, nie można używać opon z kolcami. Mogą one doprowadzić do chropowatości asfaltu, a także negatywnie wpływać na trakcję pojazdu. Zużyte kolce wypadające na drogę zagrażając bezpieczeństwu ruchu. Alternatywą są łańcuchy śniegowe.

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce nie można stosować takiego rozwiązania. Wyjątek stanowi zorganizowany rajd lub wyścig zimowy, na który zezwolenie wydaje zarządca drogi (prezydent miasta, burmistrz, wójt lub zarząd województwa albo powiatu), w zależności od kategorii drogi. O taką zgodę musi zabiegać organizator planowanego wydarzenia.

Komentarze