Kolejne często zadawane pytanie przez moich klientów. Co tak naprawdę ma największy wpływ na wysokość składki OC? Czy przebieg pojazdu ma znaczenie? Pojemność silnika? Rodzaj paliwa czy marka pojazdu? Już tłumaczę.
Wysokość składki OC, a parametry pojazdu
Do obliczenia składki za ubezpieczenie OC potrzebuję następujących parametrów:
- Przede wszystkim pesel właściciela. To dzięki niemu Agenci tacy jak ja, zaczytują zniżki za bezszkodową jazdę.
- data pierwszej rejestracji
- rok produkcji
- rodzaj pojazdu (osobowy, ciężarowy, autobus itp.)
- pojemność silnika
- rodzaj paliwa
- model pojazdu
- typ pojazdu
- przebieg
Co jeszcze ma wpływ na wysokość składki OC?
- czy pojazd jest leasingowany?
- czy ma kierownicę po prawej stronie?
- czy pojazd jest użytkowany zarobkowo?
- czy pojazd jest wykorzystywany niestandardowo? (taxi, przewód paczek, wyścigi, samochód zastępczy itp.)
Niektóre firmy ubezpieczeniowe zadają dodatkowe dość dziwne pytania jak np.:
- ilość kluczyków?
- Czy pojazdem będzie się poruszał tylko właściciel?
- Ile czasu posiada Pan/Pani prawo jazdy?
- Jak często masz zamiar ocierać się o inne pojazdy w ciągu roku?
Z tym ostatnim żartowałem 🙂 Nie zmienia to jednak faktu, że takie pytania budzą pewne podejrzenia. Skoro ktoś mnie pyta, czy tylko ja będę się poruszał swoim pojazdem to co ma na myśli? A jak mój brat pożyczy ode mnie samochód na zakupy i zostanie sprawcą kolizji to nie będzie odpowiedzialności z polisy OC, bo skłamałem mówiąc, że tylko ja będę się nim poruszał? Jeśli spotkała Cię taka sytuacja – daj proszę znać w komentarzu.
Wracając do tematu – w praktyce okazuje się, że nie wszystkie z powyższych pytań mają wpływ na składkę za OC. Tak naprawdę największy wpływ ma pojemność silnika, dopiero później marka pojazdu. Rodzaj paliwa nie ma znaczenia jeżeli porównamy diesla i benzynę.
Za instalację gazową jest zwykle dopłata, podobnie jak za rodzaj wykorzystania pojazdu, użytkowanie zarobkowe, leasing czy kierownicę po prawej stronie.
Czytaj również: Jak dopisać współwłaściciela do pojazdu? >>>
„Ile to będzie kosztowało i dlaczego tak drogo?”
Właścicielem pojazdu do kalkulacji będzie Pan Janusz lat 45 z maksymalną 60% zniżką za bezszkodową jazdę. Pan nie miał nigdy żadnych szkód i właśnie kupił sobie nowego Passata 1.9 TDI 1999 r. w kombi o pojemności 1896 cm3.
Przychodzi do Agenta a ten liczy mu składkę.
OC+ochrona zniżek+NNW = 959 zł
Pan Janusz od razu stwierdza, że Ochrona jego zniżek i ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków nie są mu potrzebne więc prosi o ich wykreślenie. Składka zmniejsza się do 842 zł co nadal nie satysfakcjonuje naszego klienta. (Ochrona zniżek 25 zł za rok, NNW 92 zł/rok)
Pan Janusz z bólem wykupuje polisę i prosi o jeszcze jedną kalkulację, tym razem z myślą o swoim synu Piotrku, który jeździ BMW Seria 3 (E46) z 1999 roku, sedan w benzynie o pojemności niewiele większej, bo 1951 cm3. Pojazd jest zarejestrowany tylko na Pana Janusza, syn nie figuruje jako właściciel auta.
Agent liczy mu składkę.
OC+Ochrona zniżek+NNW = 1095 zł (Samo OC= 978 zł)
Wtedy do akcji wkracza Pani Halina, żona naszego bohatera. Pani twierdzi, że posiada prawo jazdy o wiele dłużej niż jej mąż i chciałaby zrobić kalkulację OC na siebie, żeby było taniej. Niestety okres posiadania prawa jazdy nie ma znaczenia na wysokość składki OC. Liczy się jedynie ciągłość w posiadaniu ubezpieczenia na swoje dane, która jest nagradzana „zniżką za bezszkodową jazdę”.
Wygląda jednak na to, że kilkadziesiąt centymetrów sześciennych w pojemności silnika zmienia nam składkę nawet o ponad 100 zł.
Puśćmy wodze fantazji..
A co gdyby nasz Piotr miał 24 lata i postanowił by się w końcu usamodzielnić?
Piotr postanowił zostać taksówkarzem. Przerejestrował auto z ojca na siebie i zamontował instalację gazową do swojego BMW. Ponieważ od 3 lat Piotr miał zarejestrowany na siebie skuter, to wypracował sobie 25% zniżki za bezszkodową jazdę.
Agent liczy mu wysokość składki OC.
OC+Ochrona zniżek+NNW = 2 761 zł (samo OC 2 581 zł)
- brak pełnej zniżki za bezszkodową jazdę
- zwyżka za wiek (do 26 roku życia)
- zwyżka za taksówkę
- zwyżka za instalację gazową
Podsumowując
Przy zakupie auta przede wszystkim zwracajmy uwagę na pojemność silnika. To głównie od niej zależy wysokość składki OC. Jest to dość logiczne – im większa pojemność tym większa moc silnika, im większa moc tym większa prędkość pojazdu a im większa maksymalna prędkość i przyspieszenie – tym większa szansa, że kierowca takim pojazdem spowoduje kolizję lub wypadek.
Zniżka za bezszkodową jazdę
Ubezpieczenia to nic innego jak ocena ryzyka, im mniejsze ryzyko tym mniejsza składka za dane ubezpieczenie. Największe ryzyko stwarzają młodzi, niedoświadczeni kierowcy (stąd zwyżka za wiek do 26 roku życia). Jeżdżąc bezszkodowo zdobywamy z biegiem lat zniżkę za bezszkodową jazdę czyli po prostu udowadniamy ubezpieczycielom, że możemy zapłacić mniej, gdyż nasze doświadczenie i ostrożność zmniejszają ryzyko kolizji lub wypadku.
Wysokość składki OC, a ochrona zniżek
Przy okazji uczulam – nie bądźmy jak Pan Janusz, nie rezygnujmy z „ochrony zniżek za bezszkodową jazdę”. To właśnie ta zniżka buduje nam największe różnice w cenie, tracąc ją możemy zapłacić nawet kilkaset złotych więcej przy wznawianiu polisy. Najmniejszą wysokość składki OC zapłacą osoby z pełną zniżką za bezszkodową jazdę (-60%) mające przynajmniej 26 lat i posiadające pojazdy z silnikami o pojemności poniżej 1 400 cm3.
Komentarze