Motoreduktory to systemy niezbędne do prawidłowego i skutecznego napędzania większości maszyn. Biorąc pod uwagę ich znaczenie w dostosowaniu prędkości mechanizmu, ważne jest, abyśmy wiedzieli, czym one są, jakie są ich elementy i ich główne typy.
Czym są motoreduktory?
Motoreduktory to mechanizmy, które dostosowują prędkość silników elektrycznych, prowadząc je do pracy z określoną prędkością. Składają się z szeregu kół zębatych tworzących łańcuch kinematyczny, pracujących na zestawie części obrotowych.
Ich głównym celem jest umożliwienie redukcji z początkowej dużej prędkości do niższej bez negatywnego wpływu na mechanizm. Oprócz tej regulacji motoreduktor odpowiada za regulację mocy mechanicznej systemu.
Rodzaje reduktorów prędkości i motoreduktorów
Jeśli skupimy się na sposobie, w jaki przenoszą napęd, możemy sklasyfikować reduktory prędkości silnika w następujący sposób:
1) Planetarne reduktory prędkości
Motoreduktory planetarne są podzielone na segmenty, z których każdy ma następującą strukturę:
- Słońce, centralny bieg. Obraca się wokół centralnego wału systemu
- Nosidełko, które mieści do 3 kół zębatych i zazębia się ze Słońcem
- Pierścień zębaty, który współpracuje z satelitami.
Wał centralny może być również używany jako środek obrotu, co ułatwia zmianę kierunku.
Ten typ motoreduktora jest wysoce niezawodny. Z tego powodu jest stosowany w wielu automatycznych skrzyniach biegów. Ponadto jest dość wszechstronny, co czyni go idealnym do wielu sektorów – od automatyki przemysłowej po robotykę.
Zalety motoreduktorów planetarnych:
- Duża stabilność kątowa, a co za tym idzie wysoka precyzja.
- Ograniczone drgania przy różnych obciążeniach
- Jednolite możliwości transmisji pozwalają na większą powtarzalność
2) Reduktory ślimakowe
Motoreduktory ślimakowe są prostsze, ponieważ przenoszą ruch ślimacznicy za pomocą ślimaka umieszczonego w linii wzdłuż wału. Wynikowe przełożenie jest obliczane na podstawie liczby zębów koła koronowego i nacięć ślimaka.
Jedną z jego największych zalet jest to, że oferuje wysoką redukcję z kilkoma stopniami, co wymagałoby kilku redukcji prędkości przy użyciu konwencjonalnych przekładni.
O autorze
Może polubisz również
-
Import aut z USA – dlaczego samochody ze Stanów cieszą się dużym powodzeniem?
-
Jak Nikolaus August Otto stworzył czterosuwowy silnik spalinowy
-
Czystsze powietrze i ciszej w mieście dzięki nowym hybrydom popularnej marki samochodów
-
Jak sprzedać korzystnie auto z grupy Volkswagena? Podpowiadamy!
-
Nowy Hyundai Kona – połączenie sportowego stylu i elegancji
Komentarze